angol magyar
zeniteweb
Slide 2

Parodontológia

A parodontológia a fogászaton belül a fogágybetegségek tudománya.
Hiába a gondosan megóvott, karbantartott "látható" fogazat, ha a fogakat tartó fogágy (íny, gyökérhártya és annak rost rendszere, fogmeder csont) nem kap rendszeres figyelmet.
Az egészséges ínyszél színe halvány rózsaszín, a fognyakra feszesen tapad, a koronai zománcot 1-2 mm-nyire fedi, a nyak körül ép ínybarázdát képez.
A fogágybetegség legfeltűnőbb tünete és első szakasza a fogíny gyulladás. Ilyenkor vöröses színű, duzzadt az íny, belőle nyomásra, érintésre, vagy fogmosáskor vérzés indulhat. A fognyak körül ínytasak képződik, de eleinte a fogak stabilak, csontpusztulás még nem lép fel.
A parodontitis, vagy fogágy gyulladás egy előrehaladott állapot, mely az ínygyulladás nem időben történő megszüntetése miatt, annak tovább terjedéseként alakul ki. Ilyenkor ugyancsak látható az ínygyulladás, de az már mindig együtt jár íny- és csonttasak képződéssel, a gyökérhártya- rostok pusztulásával és csontveszteséggel. Elhanyagolt esetben ellátás nélkül súlyossá válik, a tasakok mélyülnek, foglazulás, fogvándorlás lép fel, végül a fogak elvesztése következhet be.
Az egész folyamatot a szájban jelenlévő baktérium flóra okozza, mely csak akkor képes kifejteni hatását szervezetünkre, ha a fogazaton olyan lerakódások (hétköznapi nyelven fogkövek) vannak ínyszél felett, vagy alatt egyaránt, melyek búvó helyül szolgálva, számukra életteret biztosítanak és megfelelő körülményeket a szaporodásukhoz.
Ezen folyamat megelőzése és megfékezése az otthoni gondos-olykor segédeszközökkel kiegészített (pl. interdentális fogkefe,fogselyem) fogápolás mellett csak rendelői felszereléssel elvégezhető professzionális dentalhygéniai ellátás keretében lehetséges.
Pácienseink a rendszeres kontroll vizsgálatok során erre vonatkozóan is ellátást és tanácsokat kapnak, így közös erővel megelőzhető a fogak meglazulása, elvesztése, megóvható az egészséges fogágy.
Szöveti veszteség esetén szükség lehet parodontológiai beavatkozásra. Állapotnak megfelelően sebészi tisztításra, fogmegtartó műtétekre kerülhet sor a krónikus gyulladás következményeinek rehabilitációja érdekében.
A fogágy ápolása egy életen át tartó feladat, csapat munka, de az egészséges, szép mosoly érdekében fontos összefognunk!